svētdiena, 2014. gada 16. novembris

Pie Rolanda Tamperē

Sestdien agri no rīta devos ciemos pie Rolanda uz aptuveni 140 kilometrus attālo Tamperes pilsētu. Braucu ar divstāvīgu autobusu. Interesanti, ka ar lēto autobusa kompāniju ceļojums man turp un atpakaļ izmaksāja tikai 12 eiro (lētāk nekā turp un atpakaļ no Kuldīgas uz Rīgu). Jāsaka, ka arī šoreiz neiztika bez starpgadījumiem. Izrādās, ka šis autobuss nebrauc uz Tamperes autoostu, bet pasažierus izlaiž pilsētas nomalē, es, protams, to nezināju. Biju pilnīgi pārliecināts, ka autobuss brauc uz autoostu, tāpēc biju izbrīnīts, tāpat kā Rolands. Bet visai ātri spējām šo situāciju labot. Pēc 15 minūtēm Rolands jau bija klāt, varējām doties pie viņa. Rolands dzīvo visai patālu no pilsētas centra, aptuveni 10 kilometrus. Tāpat kā es arī viņš dzīvo studentu kopmītnēs, taču Rolanda dzīvoklis atrodas 12. stāvā. Labi, ka Somijā visur ir lifti, tad nav problēmu, nospied pogu un esi jau klāt. Dzīvoklī mazliet ir atšķirības salīdzinot ar manu mājvietu Juvaskulā. Rolandam ir vēl divi dzīvokļa biedri, ļoti milzīga virtuve un krietni lielāka vannas istaba, arī viņa istabā ir vairāk plašuma. No Rolanda dzīvokļa logiem paveras fantastisks skats – var redzēt visu Tamperi! Rolands man izrādīja dzīvokli, pēc tam pabrokastojām un varējām doties pilsētas izpētē!
Rolands man bija izkātojis autobusa karti (līdzīgi e-talonam), lai varētu par brīvu izmantot sabiedrisko transportu, jo citādāk viens brauciens man izmaksātu 2,50. Ar autobusu braucām uz pilsētas centru, taču izkāpām pāris pieturas no tā, lai varētu vairāk pastaigāt. Abi apskatījām dažas krāmu bodes, kurās var iegādāties dažās lietotas preces, bet jāsaka, ka tur var atrast daudz labu un noderīgu lietu par salīdzinoši zemām cenām. Kā Rolands man pastāstīja, tad šādi veikali Somijā ir ļoti populāri un tajos iegriežas daudz cilvēku. Pēc tam varējām doties tālāk, Rolands mani izvadāja un pastāstīja par pilsētu centru, viņš man gan centās iestāstīt, ka Tamperē nav interesantu un skaistu vietu, ko redzēt, bet viņš mani nepārliecināja. Tamperes centrs ir ļoti skaists, jāsaka, ka visai moderns, jo Tampere ir trešā lielākā Somijas pilsēta. Rolands mani izvadāja pa populārākajām un apmeklētājām pilsētas vietām, viņš parādīja savas skolas veco atrašanos vietu (Tamperes Universitāte šobrīd pārceļas uz citām telpām). Tā atradās pašā pilsētas centrā, vecas rūpnīcas telpās. Kā Rolands atzina, telpas bija ļoti labas un mājīgas, bet izmaksāja skolai pārāk dārgi savas atrašanās vietas dēļ, tāpēc skolai nācās pārvākties. Pēc tam pastaigājām pa dažiem parkiem, ieelpojām svaigo gaisu un baudījām skaisto un sakopto vidi. Tālāk iegājām kādā veikalā, kur nopirku dažas pastkartes ar Tamperes skatiem. Aizgājām līdz Tamperes stadionam, tā arī ar Rolandu netikām gudri, vai tajā spēlē arī futbolu, bet katrā ziņā stadions visai liels ar aptuveni 15 tūkstošu skatītāju vietu. Izskatījās visai jauns un moderns stadions. Turpinot, pilsētas izrādīšanu Rolands man apsolīja aizvest uz vietu, kur var redzēt pilnīgi visu Tamperi, un tas nebija viņa dzīvoklis. Devāmies iekšā kādā viesnīcā un uzbraucām uz ēkas 25. stāvu, kurā atrodas restorāns, kā arī izveidota slēgtā terase ar milzīgiem stikla logiem no kurienes paveras skats uz visu Tamperi. Tiešām ļoti skaisti! Interesanti, ka šo skatu apskatīja ļoti daudz cilvēki tādi kā mēs, kuri nemaz viesnīcā neuzturas, bet vienkārši grib apskatītes iespaidīgo ainavu.
Pēc pilsētas centra apskatīšanas abi ar Rolandu braucām, lai apskatītu veikalu „IKEA”, jo nekad nebiju tajā bijis, turklāt Rolands sasolīja, ka veikalā strādā daudz skaistu meiteņu, nevarēju nebraukt. Veikals ļoti milzīgs, manuprāt, tur var nopirkt pilnīgi visu, kā arī tur var mierīgi apmaldīties un ātri apjukt. Ar Rolandu visai ātri izstaigājām veikalu, aptuveni kādā pusstundā, bet ejot neapstājoties. Vērts piebilsts, ka kā jau sestdienas dienā „IKEA” bija pārpildīts ar cilvēkiem. Izstaigājot visu veikalu secinājām, ka īsti nav nevienas skaistas meitenes, Rolands arī bija pārsteigts, jo kad viņš tur bija aprīlī situācija bija visai cita. Abi nospriedām, ka personāla daļas cilvēks ticis atlaists un vietā pieņemta kāda feministe. Interesanti, ka „IKEA” ir sava ātrā ieskrietuve, kur var nopirkt hotdogus, karstmaizītes, saldējumu, utt. Abi nopirkām hotodus, viens hotdogs maksāja tikai piecdesmit centu. Turklāt, vari bez ierobežojuma spiest kečupu un sinepes. Pēc papusdienošanas devāmies atpakaļ uz Rolanda dzīvokli.
Pēc visai garās pastaigas pilsētas centrā un „IKEA” bijām piekusuši, tāpēc abi mazliet nosnaudāmies. Ļoti gara snauda gan nesanāca, jo Rolands bija man apsolījis, ka izceps kanēļa bulciņas, kuras ir manas mīļākās. Neilgi pēc tam, kad pamodāmies pie Rolanda ieradās latviešu meitene Rasa ar kuru Rolands iepazinās tikai pirms divām nedēļām. Kā Rasa pastāstīja, viņa Tamperē maģistros studē medicīnu. Es ļoti priecājos par katru cilvēku ar kuru varu iepazīties un parunāt latviski. Katrs latvietis svešumā ir svarīgs. Kamēr abi ar Rasu runājām, Rolands tikmēr gatavoju garšīgās bulciņas. Rolands man pats vairākas reizes atzina, ka viņam ļoti patīk gatavot, jo tas palīdz atslēgties no ikdienas un tās problēmām. Garas sarunas ar Rasu īsti nesanāca, jo Rolands bija sarunājis un ieplānojis, ka dosimies uz ballīti. Tiesa uz ballīti nebija jādodas tālu, tikai četrus stāvus zemāk. Pēc tam, kad bulciņas bija gatavas abi ātri saposāmies un bijām gatavi doties uz ballīti. Pārsteidzoši, ka ballītē zināju tikpat daudz cilvēku, cik Rolands – Rasu. Mēs tajā ballītē bijām tādi random cilvēki. Kā izrādās, tad viesības bija par godu kādai krievu meitenei, kurai bija dzimšanas diena! Par laimi varējām viņai aiznest un uzdāvināt tikko ceptās kanēļa bulciņas. Atnestajām bulciņām bija liels noiets, cilvēki tās visai ātri aprija. Ballītē bijām aptuveni 20 cilvēki. Visai saspiesti priekš viena dzīvokļa, bet bija forši. Ballītes viesi bija no visas pasaules, daži no Indijas, Irānas, Āzijas, daži somi, krievi un, protams, mēs trīs latvieši. Visai ballītei cauri vislabākais kontakts bija ar indieši, tiešām interesanti un draudzīgi cilvēki. Viņi padalījās pieredzē un stāstos par savu valsti. Runājām par cenu atšķirībām Indijā un Somijā. Puiši teica, ka Indijā ar trīs eiro dienā var dzīvot kā karalis. Runājām par pārpildītajiem Indijas vilcieniem, kriketu, izglītības sistēmu un par daudzām citām tēmām. Kā jau teicu, tad ļoti draudzīgi un ar krāsainiem piedzīvojumiem bagāti cilvēki. Mēs visi trīs; es, Rasa un Rolands iepazināmies ar puisi no Irānas. Viņš ļoti gribēja, lai pastāstām par Latviju. Viens no viņa pirmajiem jautājumiem bija: „Vai Latvijā ir lēts alus?”. Mēs, protams, atbildējām apstiprinoši. Viņš sacīja, ka tā ir laba zeme, jo visas valstis, kurās ir lēts alus ir labas! Kopš šī sarunas viņš kļuva par „astotdaļu latvietis” (to vēlāk viņš mums atzina)! Mums par lielu un patīkamu pārsteigumu viņš bija lielāks patriots kā daži labi Latvijas krievi. Irānis vairākas reizes bļāva „Latvia!”, bija visai patīkami un savādi redzēt kā cilvēks no pavisam citas pasaules malas tik kaislīgi sauc mūsu valsts vārdu! Varbūt tas neapzināti bija par godu tauvojušajai Latvijas dzimšanas dienai.
Vakaram turpinoties, bija pienācis laiks mazliet pakustēties. Šoreiz gan vajadzēja kustināt savas smadzenes, jo spēlējām vārdu minēšanas un skaidrošanas spēli – „Alias”. Komandā biju ar „astotdaļ latvieti”, Rolandu, vienu somu un indieti. Visai starptautiska komanda, kā arī džeku komanda. Visiem par pārsteigumu bijām ļoti laba komanda, man gan labāk izdevās minēt vārdus, nekā skaidrot. Vēl jau grūtības sagādāja, ka jārunā bija angliski. Viens ir ikdienā runāt, bet pavisam citādāk ir skaidrot vārdu angliski. Bija ļoti smieklīgi un jautri. Tas pilnīgi noteikti atdzīvināja viesības. Ja cita komanda nebūtu šmaukusies, tad mēs būtu uzvarējuši. Tajā komandā bija tikai indieši, tāpēc viņi dažus vārdus pateica savā dzimtajā valodā, un tas, protams, deva viņiem priekšrocības pret pārējiem. „Alias” spēlējām kādu pusotru stundu. Pēc tam jutos diezgan piekusis no garās dienas un neilgi pēc spēles beigšanas arī mēs ar Rolandu devāmies prom. Abi mazliet pasērfojām internetā un devāmies gulēt.

Svētdien abi gulējām līdz pulksten desmitiem un principā visu dienu nedarījām neko. Pabrokastojām un pēc tam laiskojāmies. Skatījāmies dažādus video internetā un vienkārši runājām. Bija pienācis laiks man doties atpakaļ uz Juvaskulu, ļoti gan negribējās ļoti izbaudīju Rolandu kompāniju un ciemošanos pie viņa. Rolands mani pavadīja līdz autobusu pieturai, atvadījāmies, novēlēju viņam veiksmi ceļojumā Austrijā (Rolands pirmdien dodas nedēļu garā ceļojumā uz Austriju) un devos atpakaļ. Katrā ziņā no šī ceļojuma man būs daudz, ko paņemt pieredzes bagāžā. Paldies Rolandam par foršo laiku Tamperē!
 Tamperes centrs

No gumijas riepām gatavota pīlīte
 Tamperes stadions
 Visa Tamperes pilsēta no 25. stāva

Lētie "IKEA" hotdogi
 Šāds skats paveras no Rolanda dzīvokļa loga